Lunchroom
Nu op NH Radio: Lunchroom

Versproducten prijzen zichzelf af als de houdbaarheidsdatum in zicht komt

22 mei 19 •

In de strijd tegen voedselverspilling experimenteert de Albert Heijn in Zandvoort met dynamische kortingen. Hoe dichter een vers product tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aanloopt, hoe hoger de korting. “Supermarkten gooien elke dag zestig miljoen kilo producten weg”, zegt Anita Scholte, hoofd Duurzaamheid van Albert Heijn. “Dat vinden we te veel.”


60 procent korting

De korting loopt op tot zestig procent van de oorspronkelijke verkoopprijs, wat betekent dat je het product een dag voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum voor minder dan de helft kan meenemen. “Een mooie korting voor de klant – die het product hopelijk meeneemt – en wij hoeven aan het eind van de dag geen eten meer weg te gooien”, aldus Scholte.

Korting-stickers

Tot nog toe is de Zandvoortse supermarkt de enige die met dynamische kortingen werkt, al maken veel supermarktketens al veel langer gebruik van korting-stickers. Die stickers worden op producten geplakt die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen, in de hoop daarmee de consument te verleiden het product alsnog mee te nemen. Dit nieuwe systeem prijst producten waar de houdbaarheidsdatum bijna van verstreken is automatisch af.

Wat koop jij liever?

Ga jij in het versschap altijd op zoek naar de producten met de langste houdbaarheidsdatum als je boodschappen doet of ben je te verleiden met flinke korting op minder lang houdbare producten? We horen het graag van je!