NH Radio Muziekmix
————–
Fijne kerstdagen!:
Samen met NH Radio

Een goede nachtrust is als je binnen 30 minuten in slaap valt

26 november 2020 • June tot Twaalf

Het is ongelofelijk belangrijk voor je lichaam en geest om ‘s nachts goed te slapen. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd: “We spreken van een goede nachtrust als iemand binnen een half uur nadat hij of zij in bed gestapt is ook in slaap valt. Verder is het belangrijk dat als je ‘s nachts wakker wordt dat je dan zo snel mogelijk weer in slaap valt. Als iemand onder de 65 jaar is dan willen we graag dat die persoon binnen 5 minuten weer in slaap valt. Als iemand ouder is dan 65 dan krijgt diegene 10 minuten om verder te slapen. Bovendien is het belangrijk dat iemand natuurlijk wakker wordt en niet door een wekker of een andere persoon gewekt wordt. Uit jezelf worden is het allerbelangrijkste . Het creëren van een vast slaapritme ( een vaste tijd om naar bed te gaan) is de basis van het oplossen van veel slaapproblemen.”

Els is naast slaapexpert en neuropsycholoog ook oprichter van Shleep – the sleep company, dat het belang van slaap aankaart bij werkgevers.   

Tips voor een goede nachtrust:

  • 1. Zorg dat je hersenen op een natuurlijke manier ontwaken. Dat betekent dat je wekker de deur uit moet. Als je een alarm gebruikt om wakker te worden gaan je hartslag en bloeddruk omhoog, terwijl je hersenen in slaap nog met allerlei processen bezig zijn. “Als je computer aan het updaten is, ga je ook niet opeens op de reset-knop drukken.
  • 2. Een goede slaap begint overdag. Zorg voor een actieve dag met voldoende beweging. Veel licht is ook belangrijk, dus ga naar buiten.
  • 3. Zet jezelf een standje lager in de avond. Creëer een routine waarin je het wat rustiger aan doet, minder licht krijgt en ontspant. Zo maken je hersenen melatonine aan, een stofje waar je slaperig van wordt.
  • 4. Help je biologische klok een handje. “Je krijgt de beste slaap als je elke dag rond dezelfde tijd gaat slapen en rond dezelfde tijd opstaat”, aldus Van der Helm.
  • 5. Drink geen alcohol. Je doezelt na een halve fles whisky wellicht meteen weg, maar de slaap waarin je terecht komt is zeer onrustig en daardoor krijgen je hersenen niet de rust die ze nodig hebben. Zorg ook dat je ’s avonds geen cafeïne drinkt/eet/slikt/vapet.
NH Radio - June tot Twaalf
Els van der Helm met tips voor een goede nachtrust
NH Radio - June tot TwaalfEls van der Helm met tips voor een goede nachtrust
Deel dit artikel

Een fragment van June tot Twaalf

June Hoogcarspel laat de verhalen horen van de Noord-Hollander. Ze helpt waar ze kan. En ze heeft boeiende studiogasten waarmee je heerlijk de ochtend doorkomt.

Meer van June tot Twaalf